2013. január 8., kedd

Ausztrália: második bejegyzés

 Szevasztok ismét csak elérkezett az idő egy bejegyzéshez. Igen tudom egy szemét trehány ..... nem is tudom mi vagyok nincs karakter ami leírhatná. De hát az a helyzet ezzel a blogolással, hogy nehéz eltalálni mi az ami érekes mások számára mi az amit én találok érdekesnek, és mi az a történés amit egész olvasható formában le is tudok írni. Szóval nem egyszerű műfaly a blogolás :) Kedves olvasók tessék kommentelni meg leírni hogy kit mi érdekel. Na szóval de egyszó mint száz a legutolsó bejegyzés óta eltelt időszakban igazából sok érdekesség nem történt leginkább zajlott a napi rutin. Reggel kelés gépet átvesz, aztán kezdődik a vontató iskola két oktató gép 4 növendék 2 oktató és mennek az iskola körök aztán délben megérkezik a nagy fehér raj 20-30 vitorla. Ilyenkor általában előkerül a második vontató gép is. Egy helyi srác Mat a másik rezidens vontató pilóta. Általában felváltva nyomjuk a reggeli meg délutáni műszakokat. A szabály hogy déltől amikor sok a meló két géppel nyomjuk. Aztán mikor felraktuk az égbe a fehér gépeket akkor, a délutános marad kint és folytatódik az iskola. Ez egy átlagos nap. Az én gépem áltatlában a sárga Póni amiben egy V8-as Chewi motor duruzsol (LS1) ütős kis gép emelkedik mint a veszedelem és merűl mint a nyeletlen fejsze. A motor vízhűtéses így nem kell attól tartani hogy süllyedés közben megreped a blokk. Itt van néhány kép a repcsiről:
a hűtő

a sárga traktor



a hűtő most a rácsokon túl

a motor



a hajtás






trakeszok
Lake Mokoan











3000m
Szóval a néhány képen azért látszik, hogy nem unatkozok. Sőt még vitorlába is sikerült beletenni a pici sejhahjom. Az első táv egy 490 km es háztömb körüli kis bemelegítő repcsizés volt. Aztán sikerült egyet csúsznom a szikláig ami kb 350 kilcsi. Az egyik vicces repülésem az végre egy olyan napra esett amikor voltak felhők is. Mitöbb zivatarok mindenfelé de hát ez az én formám vagy száraz termik vagy zivatar sajnos az arany közép utat még nem sikerült megtalálnom de szerintem nem sokára meg lesz az is. Szóval ezen a zivatar kerülgetős napon a tervem az volt, hogy elcsúszok a szikláig ami kb 175 kilcsi észak kelet a reptértől aztán irány nyugat és aztán haza. Leoldás után kapásból merűlésbe kerültem az a helyzet hogy errefelé igen erős termikek vannak és hát erős emeléshez igen durva merülés jár. Tehát ugye megint kos akartam lenni majd jól leoldok alacsonyan odasiklok a felhő alá megakasztom a tuti aztán csá. Na az odasiklok a felhő alá az ment csak a felhő alatt nem volt semmi se mire oda értem már felhő se. Szóval B terv irány a reptér bakker tök égő dühöngő idő aztán én meg vissza szállok balf.sz! Hosszúfal végén mindig ott figyel egy ügyeletes termik tudom mert mindig oda húzom a srácokat szóval gondoltam megnéze hátha és igen ott volt szűk de megvan. Néhány kőr egy kis igazítás 3.5kts átlag ez kicsit több mint 1,5m/s tökéletes lesz 200men nem panaszkodunk örülünk hogy nem kell visszaszállni :) aztán egyszercsak a fejem fölött terem egy pici felhő majd elkezd növekedni és ebben ütemben a varióm sikítani a vége az emelésnek 13,9kts átlak ami kb 7 m/s nem rosssz :) úgy néz ki ma van a nap. Csak egy baj van a felhők neki áltak növekedni mint a gomba meg össze is álltak néhol de mindegy előttem felhő út tolom neki sokkal 8500' lábig emelkedtem ami kicsit több 2400m kezdésnek elmegy. Az első 30 kilcsi után lent is vagyok ismét 4000 lábon próbálok emelést keresni de hát olyan ügyesen megint mellé mentem az emeléseknek egy kis keresgélés után találtam egy gyenge kis emelést nem olyan mint az első volt de hát sebaj lényeg hogy emelkedjünk aztán haladjunk mert sietni kell. Már látom is az első kis záporokat kicsit kerülök. Azt hittem okos leszek puff belerohantam az összeállásba (a nem vitorlázó őrülteknek összeállás azt jelenti amikor a kis pufi felhők elkezdenek baromira növekedni aztán egymásba érnek és rohadtul leárnyékolnak egy általában akkora területet amit a vitorlával amiben éppen ülök nehéz átsiklani terepre szállás nélkül) terepre meg most nem akarunk leszállni itt amúgy sem vicces mert van úgy hogy sok sok kilómétereken keresztül csak a semmi van meg néhány fa. Nem úgy mint otthon, hogy na bedobom magam ide a kocsma mellé itt Alsó-Árpádszállásnál.
Szóval sikerült egy napos foltot találnom felette a kis kumulusz felhő szuper nem nagy emelés de jó lesz. Ismét 7000 láb. Siklok tovább de úgy néz ki egy instab vonal mentén szépen alakulnak a zivatarok tőlem nyugatra érdemes még addig átvágni amíg lehet szóval kb 80 km-re a sziklától nyugatnak vettem az irányt át egy-két kisebb záporocskán. Bele a tuti 5m-be :D plafon 3000m hurrá erisszük neki aztán picit északnak fordultam arra nézett ki szépen az idő tuti kis felhők csodálatos. Tőlem keletre az instab vonal mentén szépen bedurrantak a zivatarok az ég az sötétkék de mint az éjszaka zivatargócokkal megpakolva. Mindez tőlem kb 50 kilcsire van tehát nem vészes a haza fele vezető irányt meg egyáltalán nem zavarja szóval szépen csúszok északnak. A kitűzött fordulópont után fordulás irány haza, vagy mégsem, kövessük a zivatar előoldalt itt csúsztam kb 80 kilómétert tekerés nélkül 200 km/h-ás föld feletti sebességgel kicsit jó volt. Aztán leértem a zivatar végéhez meg a közeli nagy reptér légtérhatárához kb végsiklás pozi kicsit necces de van sok felhő előttem jó pály mi egy más gyerünk. Nyugodtan csúszok hazafelé kicsit pisilnem kell, hát végül is miért is ne könnyítenék magamon elő a nylon zacsit belecsuri zacsi kidob a kis ablakon. És hát bizony a zacsi fennragadt a szárnyon, roppant kellemetlen szituáció! A sikló computer eddig azt hazudta hogy kb 100 m-en haza fogok érni ami hát ugy nagyjából elfogadahtó ez a százméter bizony elkezdett igen csúnyán csökkenni majd át ment -100mbe és szépen tovább csökkent tehát 42 kilóméter 1500m-ről az 28-as siklószám a gép ezt tudja tiszta konfigurációban az tuti de úgy hogy ott fityeg a hugyos zacskó a szárnyon jó ha tutdunk kb 20-22-őt. Ez nem fasza nagyon nem fasza, elég hülyén fog kinézni mikor mondom majd a srácoknak hogy bocs a zacsi kinnt ragadt a szárnyon ezért szálltam terepre ráadásul haza érő poziból bakker faszért nem tudok csomót kötni rá kb 20 perc vagy még annyi sem és othon lettem volna, a picsába. Azért megpróbáltam leszedni valahogy átesés nem volt rá hatással annál inkább a siklópályámra kicsit jobban beleszaladt a negatívba. Sajnos az időjárás sem akart segíteni merta felhők amikben bíztam hogy majd emelnek addigra teljesen szét estek csak rázós nulla volt alattuk az meg nem segít a haza jutásban. Mostmár frankón 300m kell hogy haza érjek biztonsággal szemét kurva zacskó. Miért nem úgy dobtam ki ahogy szoktam szépen okosan el a szárny alatt. Na sebaj 700m terep megvan de emelés kell szar rongyos felhők alatt siklok de iszonyat durva turbulens levegőben olyan lökésekbe futottam bele, hogy azt hittem fejre áll az LS4 (ez a repcsi neve) iszonyat szűk félkörön 2m másik körön 0 -1m es emelésekbe botlottam de nem adjuk fel meg kell emelkedni és akkor haza fogunk evezni szépen. Nagy nehezen összeszedtem a kellő megaságot iszonyat bénázás árán de mind egy megvan irány a reptér persze hoszú falon egy brutál emelésbe futottam. Jól bele is húztam ahogy kell mondom most faszán átejtem  a repülőt úgy ahogy az előbb nem igazán mertem. Meg is szabadultam a zacsitól király most már ezt is tudom hogyan kell :) Később az öregek elmesélték hogy a zacskó mindig finalen vagy a hosszú falon esik le. Szóval nem én voltam a király csávó egészegyszerűen a zacskó követte a fizikai törvényszerűségeket.

a hugyos zacskós zivatar kerülgetős repülésem

A mai nappal megkezdődött itt Benallában az Australian Multi Class Nationals (vitorla nemzeti). Én majd csütörtöktől vontatok a versenyen addig is a repterekről húzgálom haza az elhulott versenyzőket. A mai nap elég esemény dús volt egy géért el kellett szaladnom a reptértől 80 kilóméterre északra. Ezzel semmi gond nem is volt bőven van időnk nap nyugtáig. Meg is van a reptér a gép is nem gyenge 30 csomós szél nyugatról. A pálya 19-es király a leszállás nem gond de a felszállás a vitorlával az érdekes lesz. Meg is érkeztem a Pónival már várt a reptéri személyzet gyorsan felakasztottuk a vitorlát aztán szólt a vitorla söförje, hogy ezután nekem még van egy kis dolgom Wangarattában ott is van egy gép azt is haza kéne húzni. Semmi gond mondtam nap nyugta 20:37 LT Yarrawongában 19:45kor fel is szálltunk. De hogy! Igen trükkös volt teljes jobb csűrő és a repcsi mégis balra szeretne menni oldal kormány elfogyott eben a pillanatban levegőbe került a bal futó ez jó aztán a jobb is majd szépen be isfordultunk szél irányba. Haza irányon nézem a térképet Wangaratta megvan kb 40 kilcsi Benallától ok nincs messze sima lesz oda fele oriási hátszelem lesz szóval gyorsan ott leszek aztán azt az egy vitorlát meg hamar berántom. 30 kilcsire kb 1700m-en le is oldott a vitorlám szupi irány a következő reptér. Pikk pakk meg is érkeztem leszállok és hoppá két vitorla van a placcon bakker ez így kicsit húzós lesz. Pláne hogy, tegnap szólt a fővontató pilóta hogy a reptéren párnapot eltölt a hatóság is lássák minden a legnagyobb rendben zajlik. Gyorsan felakasztottuk az első vitorlát neki lódultam emelkedünk nincs is semmi baj csak előre nem megyünk sokat a földfeletti sebeségem 30 csomó ami kb 55km/h az bizony nem sok ha bringával megyünk lehet hamarabb oda érünk picit erős a szembe szél. Ez bizony nem javítja az esélyeimet arra hogy haza érjek napnyugta előtt. Végre legombolt a vitorlám kb 1800meren. Gyorsan vissza a reptérre 20:27kor landoltam van még 10 percem szupi legalább még pont jól feltudunk szállni hivatalos világosban. Itt most nyílván ha nagyon szabálykövető vagyok és mindent betartunk akkor ott kellett volna éjszakáznom nekem is a és a vitorlázó pilótának is. De hát ez nem nagyon volt opció. Egyébként is hivatalos éjszkáig még volt félóránk.
Kommenteljetek írjátok meg mi érdékes mi nem az, meg úgy egyébként  na mi a helyzet?
Sziasztok a következő bejegyzés pedig úton van nézzetek vissza legalább havonta egyszer :)
Puszkó ja és koalát még nem láttam de legelésző élő kengurút már igen!



süppedés




hazafelé napnyugta körül szerintem még előtte vagyunk egy kicsivel

leszállás után 5 perccel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése